۱۳۸۹ مهر ۲, جمعه

افغانستان در انتظار برگزاری انتخابات پارلمانی


Reuters
نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
برگرفته از سایت رادیو بین المللی فرانسه
 
بیش از ده میلیون افغان برای انتخاب نمایندگان خود در پارلمان (ولسی جرگه)، دعوت شده اند تا روز شنبه به پای صندوق های رای بروند. این در حالی است که به دلیل مشکلات امنیتی، برخی از حوزه های رای گیری بسته خواهد ماند. اما به عقیدۀ حسین سرآمد، بسته بودنا ین حوزه ها احتمالاً ارتباطی به مسائل امنیتی ندارد. او می گوید که در این دوره نیز شک و تردید در مورد تقلب های انتخاباتی، جریان دارد.
در افغانستان، شب گذشته (چهارشنبه) مبارزات تبلیغاتی انتخابات پارلمانی به پایان رسید. اینک بیش از ده میلیون افغان خود را آماده می کنند تا روز شنبه، هجدهم ماه سپتامبر، براب ربا بیست و هفتم شهریور (سنبله)، با حضور در پای صندوق های رای نمایندگان جدید پارلمان این کشور را برگزینند.
در انتخابات، به گزارش وزارت کشور، از بیش از ده میلیون و پانصد هزار شهروند حائز شرایط دعوت شده تا برای رای دادن به حوزه ها مراجعه نمایند. پارلمان افغانستان دارای دویست و چهل ونه کرسی است و در این دوره دو هزاروپانصد نامزد انتخاباتی در فهرست رقابت های دست یابی به کرسی های مجلس قرار دارند.
به گزارش مقامات وزارت کشور افغانستان، احتمالاً حدود پانزده درصد حوزه های اخذ رای، به علت فقدان تمهیدات امنیتی کافی، بسته خواهند ماند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، امسال نیز مانند دوره پیشین حدود دویست و هفتاد هزارناظرخارجی برحسن انجام انتخابات پارلمانی افغانستان نظارت خواهند کرد. لازم به یادآوری است که در حال حاضر بیش از صدو پنجاه هزار سرباز آمریکائی وکشورهای عضو ناتو در افغانستان به سر می برند، و به گفته دولت افغانستان، حدود چهارصد هزارسرباز افغان و خارجی برای تامین امنیت انتخابات روز شنبه بسیج گردیده اند.
انتخابات پارلمانی افغانستان در این دوره تا چه حد به معیارهای دموکراتیک نزدیک تر شده است؟ به چه دلیل بخشی از حوزه های رای گیری تحت عنوان "فقدان امینت لازم" تعطیل اعلام شده است؟
حسین سرآمد روزنامه نگار و مدیرمسئول هفته نامه "قدرت" می گوید مبارزات انتخاباتی امسال در مرحلۀ تبلیغات، به گرمی برگزار شد، ولی دلایل دولت برای تعطیل حوزه ها چندان قانع کننده نبوده است.

برای رفتن به منبع اصلی این مطلب و شنیدن فایل صوتی مصاحبه اینــــجـــــا بروید.

هیچ نظری موجود نیست: